mandag, november 11, 2013

Epleknekk

Denne desserten er like enkel som den er god! Den lages på forhånd ( tidsbruk max 10 minutter litt avhengig av hvor fomlete du er) og settes i ovnen når hovedretten spises. 


Man tager:
  • 6 epler. ( Litt avhengig av eplets størrelse og antall spisende, men det sier seg kanskje sjæl?) 
  • 1 dl sukker
  • 1 dl mel
  • Smør

Og thats it.

Eplene kjernes ut ( smart å ha en eplekjerner i huset, et must i et hvert dannet hjem), skrelles og deles i høvelige skiver.

Legges i en smurt ildfast form. (Det gjør ingenting om skivene ligger litt oppå hverandre.)
Sukker og mel blandes, og drysses over.
Høvle smør og legg over, i følge oppskriften ca 50 gram.
Inn i ovnen til gyllent.
225 grader i 15 - 20 minutter. (Husk å skru på ovnen i god tid!)
Server umiddelbart! 

Vaniljeis til.

Utgaven på bildet er av 2 epler, derfor tilpasset jeg mel - og sukkerblandingen deretter, og høvlet over smør til det dekket. Som det skulle framgå; mer enn nok smør.

Steketida ble noe lengre enn oppskriften sier, dette fordi vi ikke var ferdig med å spise før.

Man bør nok følge med litt, slik at ikke retten blir forkullet. Sjekk også at eplene er møre.

Siden jeg er litt lei av is for tida brukte vi sprutekrem. Min medspisende hadde nok foretrukket is, siden retten er glovarm.

Takk til Karen Marie som ga meg denne uhyre enkle, raske, og vanvittig gode dessertoppskriften!

Flere retter fra mitt enkle kjøkken HER! 

Ingen kommentarer: